Φέτος ο ρουκετοπόλεμος της Χίου, του χρόνου κάποιο άλλο έθιμο….


Μέσα στη γενικότερη παρακμή που ζούμε και την μεγάλη πολεμική που δέχεται ο Ελληνισμός σε όλα τα μέτωπα, δεν θα μπορούσαν να λείψουν και οι κάθε λογής εγχώριοι Εφιάλτες που με τα “προοδευτικά” τους καμώματα με κάθε ευκαιρία επιχειρούν να εξαφανίσουν κάθε τι που έχει να κάνει με το παρελθόν (Ιστορία, Παράδοση, Παιδεία κλπ), αλλά και το μέλλον αυτής της Χώρας (τουρισμός, επενδύσεις, επιχειρηματικότητα κλπ). Δεν περνάει εβδομάδα που να μη γίνουμε μάρτυρες απίθανων καταστάσεων που βρίσκουν έδαφος και αναπτύσσονται σαν τα ζιζάνια λόγω της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ ξεκάθαρα.

Έτσι, στο δεύτερο πεδίο μας απασχόλησε αρκετά το ζήτημα του Γκολφ Αφάντου της Ρόδου, ενώ σχεδόν ένα μήνα πριν όλοι παρακολουθήσαμε τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο να επισκέπτεται πρόσφυγες και παράνομους μετανάστες στον Πειραιά χωρίς να φορά το Σταυρό πάνω του! Επίσης, μάθαμε για την πρόθεση του κου Φίλη να καταργηθεί η διδασκαλία των Θρησκευτικών στην Α’ και Β’ τάξη του Δημοτικού, ενώ γενικότερα να μειωθούν οι ώρες αυτής. Διαβάσαμε για την καταστροφή του αγάλματος της “Βορείου Ηπείρου” στην οδό Τοσίτσα, ενώ μια παρέα άθεων βροντοφώναξε την αντίθεσή της στην πατροπαράδοτη νηστεία της Μεγάλης Παρασκευής μέσω διοργάνωσης κρεατοφαγικής φιέστας (λες και τους απαγόρευσε κανείς να πράττουν αυτά που πιστεύουν ή δεν πιστεύουν σε μιαν ανεξίθρησκη Ελλάδα)!

Σειρά πήραν (ομολογουμένως, έπρεπε να το περιμέναμε) τα έθιμα του Μεγάλου Σαββάτου με πρώτο θύμα το γνωστό Ρουκετοπόλεμο της Χίου! Κάποιοι ενοχλημένοι “προοδευτικοί” αγνοώντας το ιστορικό παρελθόν του εθίμου, αλλά και το σύγχρονο οικονομικό τουριστικό όφελος που έχει το νησί τους, κατήγγειλαν μέσω εξωδίκων τους κατοίκους των δυο “αντίπαλων” ενοριών (Αγίου Μάρκου και Παναγίας Ερυθιανής), επικαλούμενοι την ασφάλεια αυτών και των οικιών τους, απαιτώντας παράλληλα την άμεση κατάργηση του εθίμου (πώς είναι δυνατόν ο γραπτός Νόμος να επιβληθεί τού Άγραφου, δηλαδή της Παράδοσης είναι φαινόμενο ελληνικής τρέλας και μόνο)! Μη σας κάνει εντύπωση όταν μάθετε αργότερα ότι οι κάτοικοι αυτοί δεν είναι Χιώτες, αλλά είτε ιδιοκτήτες εξοχικών είτε μέτοικοι…. Κάτι ανάλογο ούτως ή άλλως έχει συμβεί (και συμβαίνει παντού) και στη Σύρο και συγκεκριμένα στον οικισμό της Άνω Σύρου, με το ρόλο της τροχοπέδης σε κάθε τι αναπτυξιακό να παίζει γνωστός μέτοικος, φέρων την ιδιότητα του συγγραφέα.

Στο Βροντάδο λοιπόν της Χίου απόψε μάλλον δεν θα δούμε τις γνωστές ρουκέτες να σχίζουν τους αιθέρες και να επιφέρουν “πλήγματα” στους “αντιπάλους”. Σήμερα το πρωί εκατοντάδες νέοι του νησιού οργάνωσαν πορεία διαμαρτυρίας με μαύρες σημαίες, ζητώντας να τηρηθεί το έθιμο. «Δυστυχώς είμαστε έκθετοι. Μπορεί φέτος να μην το καταλάβουμε, αλλά όλο αυτό το φιάσκο θα έχει επιπτώσεις αργότερα. Όλοι θα φύγουν δυσαρεστημένοι και δυστυχώς μόνοι μας θα έχουμε καταστρέψει ένα από τα σημαντικά κεφάλαια της Χίου, τον Ρουκετοπόλεμο», σχολίασε τουριστικός παράγοντας.

Την ίδια ώρα η πληρότητα στα καταλύματα της πόλης φτάνει σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμα και 100%.

Σύμφωνα με το Τελωνείο Χίου από τις 08:00 το πρωί μέχρι το μεσημέρι έχουν φτάσει στο νησί 740 άτομα ενώ ο συνολικός αριθμός των επισκεπτών αναμένεται να ξεπεράσει τις 2.000 μέχρι το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου.

Πολλοί είναι αυτοί που πληροφορούνται για την ακύρωση του εθίμου μετά τα εξώδικα και τις μηνύσεις των κατοίκων των δυο ενοριών ταυτόχρονα με την άφιξή τους γεγονός που δημιουργεί δυσαρέσκεια μια και όπως υποστηρίζουν μπήκαν σε έξοδα χωρίς να υπάρχει τελικά λόγος. Μάλιστα μερικοί από αυτούς, ζητούν ακόμα και αποζημίωση ενώ κάποιοι λίγοι έσπευσαν από χθες το βράδυ να ακυρώσουν τις κρατήσεις τους σε ξενοδοχεία της πόλης.


Δύο λόγια για το ιστορικό έθιμο του Ρουκετοπόλεμου

Πάσχα στη Χίο σημαίνει ρουκετοπόλεμος, ένα έθιμο που ξεκινά από την εποχή της Τουρκοκρατίας, “πόλεμος” ανάμεσα στην ενορία του Αγίου Μάρκου και στην ενορία της Παναγίας Ερυθιανής. Οι δύο εκκλησίες είναι κτισμένες σε δύο αντικρινά υψώματα που απέχουν περίπου πεντακόσια μέτρα.

Όπως λένε οι παλαιότεροι, ξεκίνησε από τα παιδιά των δύο ενοριών που έπαιζαν πετροπόλεμο με σφεντόνες. Στη συνέχεια άρχισαν να εμπλέκονται και οι μεγαλύτεροι με αποτέλεσμα οι σφεντόνες να αντικατασταθούν από τα όπλα της τότε εποχής που ονομάζονταν «σουρυτάδες» και αργότερα από τα κανονάκια που έφερναν οι ναυτικοί από τα παροπλισμένα πλοία. Το βράδυ της Ανάστασης έριχναν κανονιές από την αυλή της μιας εκκλησιάς στην άλλη, και με τον δυνατό κρότο τους προσπαθούσαν να σπάσουν τα τζάμια της, χρησιμοποιώντας όμως μόνο πυρίτιδα. Αφού συνεχίστηκε αυτό για αρκετά χρόνια, για αδιευκρίνιστους λόγους, ο πόλεμος αυτός άρχισε να παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις το 1889 με τους αντιπάλους να χαλάνε τις βοτσαλωτές αυλές των εκκλησιών για να γεμίσουν με βότσαλα τα κανονάκια. Μετά την επέμβαση των Τούρκων, οι οποίοι φοβήθηκαν τη χρησιμοποίηση των κανονιών σε πιθανή εξέγερση των κατοίκων, τα κανονάκια κατασχέθηκαν και μεταφέρθηκαν στο κάστρο της Χίου.

Μετά από αυτό το περιστατικό οι ενορίτες των δύο εκκλησιών άρχισαν να σκέφτονται έναν νέο τρόπο για να συνεχίσουν τον “πόλεμο” με κάτι εντυπωσιακό αλλά που να μην τους το απαγορεύσουν οι Τούρκοι.

Η λύση δόθηκε από τους ενορίτες του Αγίου Μάρκου και τον πυροτεχνουργό Κορακάκη που είχε το εργαστήριό του στην πόλη. Τους έφτιαξε μερικές ρουκέτες τις οποίες μετέφεραν στον Βροντάδο.

Συγχρόνως οι ίδιοι άφησαν το μυστικό να διαρρεύσει και στους ενορίτες της Παναγίας Ερυθιανής έτσι ώστε να συνεχιστεί ο πόλεμος. Στην αρχή έπαιρναν τις ρουκέτες από τον Κορακάκη αλλά γύρω στο 1900 έμαθαν να τις φτιάχνουν μόνοι τους. Στην αρχή η ρίψη τους γίνονταν από τις σκεπές των εκκλησιών αλλά, μετά από μερικά ατυχή περιστατικά, το “πεδίο βολής” μεταφέρθηκε στα γύρω χωράφια, γεγονός που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.

Ο στόχος για τους Παναγούσους είναι ο τρούλος (κουμπές) και το λιονταράκι του Αγίου Μάρκου (το έμβλημα του Αγίου Μάρκου πάνω από την πύλη του ναού) και ο στόχος των Αγιομαρκούσων είναι το ρολόι της Παναγίας Ερυθιανής.

Πού οδηγείται η κατάσταση

Μη σας ξενίσει αν τους επόμενους μήνες και άλλα έθιμα ή εθνικές γιορτές γίνουν στόχοι των “προοδευτικών θολοκουλτουριάρηδων”. Πρώτες υποψήφιες είναι οι παρελάσεις, στρατιωτικές και μαθητικές, επειδή (λένε) το να παρελαύνουν μαθητές στοιχισμένοι, με τάξη και ρυθμό, είναι φασιστικό – μεταξικό κατάλοιπο, ενώ η θέα των παρελαυνόντων στρατιωτών ιμπεριαλιστικό – χουντικό θέαμα…….. Τα επόμενα Χριστούγεννα μπορεί να βιώσουμε την απαίτηση κάποιων να μη στολιστούν φάτνες και Χριστουγεννιάτικα έλατα για να μη προσβάλλουμε τους μουσουλμάνους πρόσφυγες – παράνομους μετανάστες που ΑΚΟΜΑ θα υπάρχουν στην Ελλάδα, ενώ το επόμενο Πάσχα μπορεί όμοια τύχη με το ρουκετοπόλεμο της Χίου να έχει ο Σαϊτοπόλεμος της Καλαμάτας, οι Μπότηδες της Κέρκυρας (διότι τα θραύσματα είναι επικίνδυνα!), ακόμα ακόμα και τα αερόστατα του Λεωνιδίου, αφού είμαστε σίγουροι ότι οι ενστάσεις των κουκουβάγιων και των λοιπών νυχτόβιων πουλιών της περιοχής κάποια στιγμή θα δικαιωθούν με τη βοήθεια κάποιων “ευαίσθητων” ανθρώπων.
Σαϊτοπόλεμος Καλαμάτας

Μπότηδες Κερκύρας

Αερόστατα Λεωνιδίου

Κοντολογίς, ζούμε μια τρέλα και η τρέλα με τρέλα πολεμιέται!

Πηγές: iefimerida.gr – local.e-history.gr
Επιμέλεια: Ανάργυρος Δεναξάς